Statistiky jednorázové kampaně

Záložka Souhrn


v záložce souhrn najdete základní a nejdůležitější metriky, podle kterých je možné posoudit úspěšnost emailové kampaně.

Open rate (OR), Míra otevření

Open rate (zkratka OR) patří mezi základní metriky v e-mail marketingu. V překladu znamená „míra otevření“ a jako ukazatel vypovídá o procentu otevřených e-mailů – udává, kolik příjemců otevřelo doručenou zprávu (například newsletter).

Faktory ovlivňující open rate
 

Do hodnoty míry otevření se prolíná celá řada faktorů. Mezi nejhlavnější patří:

Údaje o odesílateli – neurčitý, podezřelý nebo příliš obecný odesílatel může adresáta od prokliku do e-mailu zcela odradit. Proto je potřeba dbát i na tuto zdánlivou maličkost. Někdy stačí přidat ke jménu popis pozice nebo upřesnit pojmenování oddělení, které e-mail zasílá.

Předmět e-mailu – měl by být smysluplný, lákavý a zajímavý. Platí zde podobná pravidla jako v copywritingu a u psaní nadpisů pro články, které se objevují v SERP nebo jiných podobných výpisech, kde se ucházejí o pozornost čtenářů mezi desítkami dalších. K odlišení lze využít třeba číslovky, otázky, informace vzbuzující zvědavost apod.

Nenačítání obrázků ve schránce adresáta – když příjemce nemá povolené načítání a zobrazování obrázků, e-mail se nezapočítá do statistiky otevřených, i když si ho uživatel pročetl třeba několikrát za sebou.

Z výše uvedeného vyplývá, že open rate nelze řadit mezi nejdůležitější a nejhodnotnější metriky. Každý odesílatel by si měl dále uvědomit, že otevření neznamená přečtení. 

Click Rate (CR) Míra proklliku


Každá e-mailová kampaň má jiný cíl a jiný účel. Některé informují, jiné prodávají. Jedním z nejdůležitějších kritérií, podle kterého můžete hodnotit výsledky vaší e-mailové kampaně je množství prokliků, tedy počet příjemců, kteří klikli na odkazy ve vašem e-mailu. Tomuto číslu se říká CTR (z anglického „Click Through Rate“) a znamená míru prokliků. Čím je toto číslo vyšší, tím více příjemců udělalo další krok směrem k nákupu, objednávce, registraci nebo jiné konverzi, kterou očekáváte.Účelem míry prokliku je ukázat, jak je vaše kampaň úspěšná a kolik lidí kliklo na alespoň jeden odkaz. Míra prokliku však není vyjádřena absolutním číslem, ale poměrem.

Systém Email Machine měří míru prokliku (click rate) dle následujícího vzorce:

 Míra prokliku = Počet unikátních příjemců, kteří klikli / Počet příjemců 

 
Je tedy jedno, zda příjemce klikne jednou nebo vícekrát a je jedno, zda klikne na jeden nebo více odkazů. Do míry prokliku se započte jeho první proklik na jakýkoliv odkaz.

Míra prokliku je zavedena proto, abyste ji mohli použít pro srovnání úspěšnosti různých kampaní, které mají různé počty příjemců. Prakticky převádí počet unikátních příjemců, kteří klikli, z absolutních čísel na relativní veličinu.

Násobný proklik příjemce míru prokliku neovlivní

Jeden příjemce může v e-mailu kliknout vícekrát. Buď klikne na více odkazů anebo se k e-mailu několikrát vrátí a klikne pak několikanásobně na stejný odkaz. Takový násobný proklik však míru prokliku neovlivní, započítává se totiž vždy pouze první proklik na každého příjemce.

Jak můžete CTR zvýšit pomocí e-mailových automatizací?
Jistě existuje mnoho dalších doporučení a tipů, které můžete udělat, aby příjemci vašich e-mailů klikli na odkazy v e-mailu. V tuto chvíli se však zaměříme na to, jak využít pro zvýšení CTR automatizace dostupné v jednoduchých e-mailových kampaních.

Pošlete e-mail znova všem, kteří e-mail neotevřeli. Můžete zvýšit míru prokliků i o 20 %.
Časová náročnost tohoto kroku: 2 až 5 minut.
Toto je velmi jednoduchý způsob, kterým oslovíte více lidí v tzv. „druhé vlně“. Při opakovaném odeslání stejného e-mailu příjemcům, kteří první e-mail neotevřeli, získáte další příjemce, kteří e-mail otevřou a následně mohou kliknout na odkazy.

 

Unsubscribe Rate (UR) Míra odhlášení

Určitě nejméně oblíbená metrika, kterou je ale také důležité sledovat. Říká nám, kolik lidí kliklo na odkaz pro odhlášení z dalšího odběru ku počtu doručených emailů.

 Míra odhlášení (%) = Počet odhlášení / Počet odeslaných * 100

Odhlašování od dalšího odběru je v email marketingu zcela běžný jev, se kterým je potřeba počítat. Pokud je Vaše míra odhlášení menší než 2 %, je to naprosto v pořádku. Jde o přirozenou obměnu Vašeho seznamu příjemců, a proto je potřeba Vaši databázi neustále budovat a doplňovat. Pokud míra odhlášení je vyšší, je potřeba se zamyslet nad jeho příčinou. Těch může být celá řada. Možná neposíláte příjemcům to, co jste jim při registraci slíbili nebo není obsah Vašich emailů dostatečně zajímavý. Nebo příliš často tlačíte na pilu a posíláte mnoho prodejních nabídek. Zaměřte se také na to, odkud jste databázi získali. Budovali jste ji vlastními silami nebo jste ji koupili? Pozor také na spamování. Jak vidíte, těch příčin může být celá řada a je potřeba to správně vyhodnotit a poučit se z toho.

Effective Rate (ER) neboli Click-to-Open Rate 

Poměr kliknutí a otevření (CTOR) porovnává počet unikátních kliknutí a unikátních otevření. Toto číslo udává, jak účinná byla e-mailová zpráva, design a obsah a zda u příjemce vyvolala dostatečný zájem, aby podnikl akci.

Na rozdíl od míry prokliku je míra prokliku na otevření počtem kliknutí z počtu otevření (namísto počtu doručených e-mailů). Díky tomu můžete lépe posoudit, jak design a sdělení působily na vaše publikum, protože tato kliknutí jsou pouze od lidí, kteří si váš e-mail skutečně prohlédli.